Bajet
Menurut Islam
“Sesungguhnya
pemungut cukai itu berada dalam neraka” [HR Ahmad].
haram bagi
kerajaan mengaut keuntungan dari kekayaan/hak yang berupa milik awam (milkiyyah
al-ammah) seperti minyak, gas, galian, air, elektrik, pendidikan, kesihatan dan
seumpamanya Ini berdasarkan sabda Rasulullah SAW.
Amat menyedihkan... negeri umat islam saat ini kaya dengan
sumber alamnya (minyak,mas,timah,perak, uranium,gas dll) tetapi menjadi miskin
dinegeri sendiri... semua ini disebabkan sistem kapitalis yang tidak berhati
perut... pengagihan kekayaan yang tidak benar...milkiyah ammah(kepemilikan
umum) yang seharusnya menjadi milik rakyat kini telah menjadi harta peribadi
syarikat-syarikat swasta gergasi (seperti petronas,
shell, exon mobil, dll)....
Sedangkan didalam hadits nabi SAW telah dijelaskan...
Sedangkan didalam hadits nabi SAW telah dijelaskan...
Dari Ibnu Abbas
r.a, “Kaum Muslimin
bersyarikat (berkongsi) dalam tiga perkara iaitu air, padang ragut dan api” [HR Abu Daud].
Kerosakan
Undang-Undang Buatan Manusia
Keharaman ISA
Akta Keselamatan
Dalam Negeri (ISA) 1960 sebenarnya dirangka oleh R.H. Hickling pada awalnya.
Kemudian ia dijadikan undang-undang pada tahun 1960.
Akta Keselamatan
Dalam Negeri 1960 (Lazimnya dikenali sebagai ISA, iaitu akronim nama bahasa
Inggerisnya, Internal Security Act) merupakan undang-undang tahanan pencegahan
yang sedang berkuatkuasa di Malaysia.
Sesiapa pun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya. Selepas 60 hari, seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun jika diluluskan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan.
Sesiapa pun boleh ditahan oleh polis selama 60 hari berturut-turut tanpa perbicaraan untuk tindak-tanduk yang dijangkakan mengancam keselamatan negara atau mana-mana bahagian daripadanya. Selepas 60 hari, seseorang tahanan itu boleh ditahan lagi selama tempoh dua tahun jika diluluskan oleh Menteri Hal Ehwal Dalam Negeri, dan sekaligus membolehkan penahanan terus tanpa perbicaraan.
Kaedah
Penghakiman Dalam Islam
Kaedah syarak
yang masyhur di dalam bab penghakiman/keadilan Islam adalah “Al-Aslu bara’atu
zimmah” yang bermaksud “seseorang itu tidak bersalah sehinggalah dibuktikan
bersalah” (innocent until proven guilty). Mengikut kaedah ini, oleh sebab hukum
asal bagi seseorang itu adalah tidak bersalah sehinggalah dibuktikan
sebaliknya, maka seseorang itu tidak boleh dikenakan hukuman melainkan dengan
keputusan mahkamah (setelah dibicarakan dan dibuktikan), dan seseorang itu
tidak boleh sama sekali (secara mutlak) dihukum (punish) oleh mana-mana pihak
selagi dia tidak disabitkan kesalahan.
Sejarah
Doctrine of Separation of Powers (Pengasingan Kuasa)
Pada tahun 1748,
ahli falsafah Perancis, Montesquieu mengembangkan konsep yang disarankan Locke
dengan lebih jauh dalam bukunya L’Esprit des Lois (The Spirit of Laws), yang
ditulisnya setelah dia melihat sifat despotisme (kuku besi) raja-raja Bourbon
di Perancis. Dia ingin menyusun suatu sistem pemerintahan di mana warga
negaranya akan merasa lebih terjamin hak-hak mereka.
Montesquieu membahagi kekuasaan dalam tiga cabang yang menurutnya haruslah terpisah antara satu sama lain; kekuasaan Legislatif (kekuasaan untuk membuat undang-undang), kekuasaan Eksekutif (kekuasaan untuk melaksanakan undang-undang, dan kekuasaan Judikatif (kekuasaan mengadili atas pelanggaran undang-undang).
Montesquieu membahagi kekuasaan dalam tiga cabang yang menurutnya haruslah terpisah antara satu sama lain; kekuasaan Legislatif (kekuasaan untuk membuat undang-undang), kekuasaan Eksekutif (kekuasaan untuk melaksanakan undang-undang, dan kekuasaan Judikatif (kekuasaan mengadili atas pelanggaran undang-undang).
Sumber konsep ini
adalah manusia, di mana manusia memberikan penilaian baik buruknya sesuatu
berdasarkan akal semata-mata. Konsep ini dibuat oleh para ahli falsafah sebagai
pemecahan/penyelesaian terhadap masalah penindasan dan pemerintahan kuku besi
para raja dan gerejawan di Eropah terhadap rakyatnya. Dalam Islam, yang berhak
memberikan penilaian baik buruknya sesuatu hanyalah Allah semata-mata, yakni
syara’, bukannya akal.
“Tentang
sesuatu apa pun yang kamu berselisih, maka hukumnya (kembali) kepada Allah”
[TMQ Asy-Syura (42):10].
[TMQ Asy-Syura (42):10].
Demokrasi telah
menetapkan bahawa rakyatlah yang memiliki kedaulatan. Adapun Islam telah
menetapkan bahawa kedaulatan adalah milik syara’, bukan milik rakyat. Syara’lah
yang menjadi rujukan tertinggi dalam segala sesuatu, bukannya rakyat. Firman
Allah Subhanahu wa Ta'ala,
“Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul(Nya) dan Ulil Amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu.” (An-Nisa’: 59)
“Wahai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul(Nya) dan Ulil Amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu.” (An-Nisa’: 59)
Kedaulatan di
tangan syara’). Ini bermaksud kekuasaan Legislatif (menggubal undang-undang)
hanyalah milik Allah semata-mata, bukan milik manusia. Firman Allah,
“Menetapkan hukum hanyalah hak Allah” [TMQ al-An’am (6):57].
“Menetapkan hukum hanyalah hak Allah” [TMQ al-An’am (6):57].
“Apakah
hukum Jahiliyyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik
daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?” [TMQ
al-Ma’idah (5):50].
Negara wajib
menyempurnakan bahagian pendidikannya melalui sistem pendidikan yang percuma
untuk semua rakyatnya. Pendidikan termasuk hak-hak asas (basic rights) rakyat
dalam negara Islam. Oleh yang demikian negaralah yang perlu memastikan hak asas
ini diperolehi oleh setiap warganya.
Dalil yang menunjukkan bahawa pendidikan adalah percuma menjadi tanggungjawab Khilafah Islamiyyah adalah berdasarkan Ijma' Sahabat yang memberikan gaji kepada para pengajar dari Baitul Mal dengan jumlah yang tertentu. Diriwayatkan daripada Ibnu Abi Syaibah, dari Sadaqoh ad-Dimasyqi, dari al-Wadl-iah bin Atha; bahawasanya ada tiga orang guru di Madinah yang mengajar anak-anak, dan Khalifah Umar bin al-Khathab memberi gaji lima belas dinar (~63.75g emas) setiap bulan.
Apabila Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam menentukan hukum tebusan tawanan Perang Badar adalah berbentuk kemestian mengajarkan sepuluh orang Muslim, ini membuktikan bahawa masalah pendidikan adalah tanggungjawab negara, kerana ia menyangkut perkara yang menjadi hajat hidup rakyat yang utama (vital), berbentuk menangani masalah kebodohan dan pembenterasan buta huruf. Adapun dalil syara' yang menjadi dasar bahawa negara mempunyai kewajiban memelihara, mengatur dan melindungi urusan rakyat, adalah berdasarkan sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam : ‟Seorang imam(pemimpin) adalah bagaikan pengembala, dan ia akan dipertanggungjawabkan atas gembalaannya." [H.R. Ahmad, Syaikhan, Tirmidzi, Abu Dawud, dari Ibnu Umar]
Dalil yang menunjukkan bahawa pendidikan adalah percuma menjadi tanggungjawab Khilafah Islamiyyah adalah berdasarkan Ijma' Sahabat yang memberikan gaji kepada para pengajar dari Baitul Mal dengan jumlah yang tertentu. Diriwayatkan daripada Ibnu Abi Syaibah, dari Sadaqoh ad-Dimasyqi, dari al-Wadl-iah bin Atha; bahawasanya ada tiga orang guru di Madinah yang mengajar anak-anak, dan Khalifah Umar bin al-Khathab memberi gaji lima belas dinar (~63.75g emas) setiap bulan.
Apabila Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam menentukan hukum tebusan tawanan Perang Badar adalah berbentuk kemestian mengajarkan sepuluh orang Muslim, ini membuktikan bahawa masalah pendidikan adalah tanggungjawab negara, kerana ia menyangkut perkara yang menjadi hajat hidup rakyat yang utama (vital), berbentuk menangani masalah kebodohan dan pembenterasan buta huruf. Adapun dalil syara' yang menjadi dasar bahawa negara mempunyai kewajiban memelihara, mengatur dan melindungi urusan rakyat, adalah berdasarkan sabda Rasulullah Sallallahu Alaihi Wa Sallam : ‟Seorang imam(pemimpin) adalah bagaikan pengembala, dan ia akan dipertanggungjawabkan atas gembalaannya." [H.R. Ahmad, Syaikhan, Tirmidzi, Abu Dawud, dari Ibnu Umar]
Gejala Sosial
Jabatan Kemajuan Islam Malaysia melaporkan
jumlah penceraian pada tahun 1990 adalah 11,194 kes berbanding dengan
penceraian pada tahun 2008 iaitu 22,289 kes. Setiap hari pula, lebih daripada 56 kes
perceraian terjadi. Ini hanyalah statistik yang didaftarkan yang mana tidak termasuk
lagi kes-kes yang tidak direkodkan seperti kes isteri yang digantung tidak
bertali, tidak dipedulikan baik dalam hal pemberian nafkah kepada pasangannya
mahupun anak-anak.
Punca krisis rumahtangga ini adalah kerana poligami, kecurangan, masalah
kesihatan pasangan termasuk kesuburan, suami isteri bermain kayu tiga, masalah
hutang banyak, masalah ekonomi, pengangguran, peluang kerja terhad, komitmen
kerja dan kerjaya yang terlalu tinggi, penderaan, serta pengabaian.
Jabatan
Perangkaan Malaysia pada tahun 2001 pula melaporkan jumlah bilangan Ibu Tunggal
di Malaysia dianggarkan seramai 895,000 orang berbanding 444,000 orang pada
tahun 1980. Ini bermakna ia mencatatkan penambahan dua kali ganda sejak 20
tahun yang lalu atau 63 orang wanita menjadi Ibu Tunggal setiap hari. Bagitu
maraknya penceraian sehingga masyarakat terpaksa mendirikan persatuan-persatuan
bagi ibu tunggal yang pada hakikatnya masih tidak dapat menyelesaikan masalah
yang timbul. Buktinya, ibu tunggal semakin bertambah-tambah setiap saat! Pertubuhan
Ibu Tunggal Islam Wilayah Persekutuan & Selangor mempunyai seramai seramai
1,246 orang ahli. Kebanyakan ahli Pertubuhan ini terdiri daripada wanita yang
telah bercerai dan tidak mendapat nafkah anak dari bekas suami walaupun telah
diputuskan oleh pihak Mahkamah. Mereka sebagai ketua keluarga terpaksa
menanggung beban kewangan secara bersendirian untuk menyara persekolahan
anak-anak, sewa rumah, perbelanjaan harian dan keperluan lainnya. Statistik kes
keganasan terhadap rumah tangga menunjukkan bilangan sebanyak 3,897 kes yang
dilaporkan sepanjang 2007 kepada Polis Diraja Malaysia.
Statistik oleh
Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat menunjukkan secara
purata empat wanita dirogol atau dicabul setiap hari. Tujuh wanita pula menjadi
mangsa gangguan seksual manakala 100 kanak-kanak didera setiap hari. Statistik
yang sama menunjukkan 52 peratus mangsa rogol berusia bawah 15 tahun dan lebih
daripada 80 peratus mangsa rogol mengenali identiti perogol. Kementerian itu
juga menyatakan bahawa kes rogol meningkat sekali ganda kepada 2,431 kes pada
2006 berbanding 1,217 kes pada 2001.
Statistik
Guttmacher Institute yang berbasis di New York, Amerika menunjukkan sedikitnya
70 ribu wanita yang menjalani pengguguran bayi mati setiap tahun. Guttmacher juga
memperkirakan bahawa jumlah kes pengguguran bayi di seluruh dunia turun dari
sekitar 45.5 juta di tahun 1995 menjadi 41.6 juta di tahun 2003. Setiap tahun,
190 juta wanita hamil dan kira-kira 50 juta menggugurkan kandungan di seluruh
dunia. Di anggarkan 68,000 wanita mati setiap tahun kerana melakukan
pengguguran yang tidak selamat.
Jabatan
Pendaftaran Negara (JPN) melaporkan terdapat lebih 257,000 sijil kelahiran
didaftarkan tanpa catatan nama bapa, sejak tahun 2000 hingga pada bulan Julai
2008. Ini bermakna secara purata, 2,500 kes anak luar nikah direkodkan pada
setiap bulan atau 83.3 kes pada setiap hari. Jika diunjurkan lagi, satu kes
pendaftaran anak luar nikah berlaku dalam setiap 17 minit 17 saat! MasyaALLAH, 44%
daripada bayi yang dilahirkan di Malaysia adalah bayi luar nikah! Ini hanya
secebis daripada apa yang direkodkan, hanya Allah saja yang tahu jumlah
sebenarnya, sungguh mengerikan!
Maka apakah
penyelesaian terbaik yang ditawarkan oleh sistem demokrasi? Pendidikan seks?
Pemberian kondom secara percuma? Membuat rumah lindungan bagi wanita terlanjur
serta pusat khas bagi bayi yang tidak dikehendaki? Memberi lesen arak, judi,
pembukaan kasino dan rumah urut? Membenarkan konsert-konsert berleluasa?
Mengampunkan peminum arak? Mengenakan denda RM5000 dan sebatan 6 kali untuk
penzina? Inilah penyelesaian yang muncul daripada akal-akal manusia yang
pastinya tidak mampu menghapuskan masalah yang timbul. Sungguh, umat ini telah
benar-benar dirosakkan oleh sistem demokrasi keparat ini!
No comments:
Post a Comment